A beszédpercepció és a beszédprodukció fejlődése prelingualis siket gyermekek cochlearis implantációja után
The speech development of perception and speech production of prelingually deafened children, after cochlear implantation
Összefoglalás
A prelingualis siket gyermekek cochlearis implantáció utáni hallás- és beszédfejlődésének alakulását elemzi a közlemény. A gyermekek (n=32) az implantáció idején betöltött kronológiai életkor szerint 3 csoportban kerültek besorolásra: 3 évesnél fiatalabb, 3-4 éves és 4-6 éves korcsoportba. Normál kontrollként azonos korú, 3-6 éves óvodás gyermekek (10-10 gyermek, minden korcsoportban) beszédértése és beszédképzése fejlettségének szintje került meghatározásra. A beszédértés vizsgálatára a Peabody Picture Vocabulary teszt magyarra átültetett változata szolgált, állatképek tisztán auditoros felszólításra történő felismerésével. A beszédpercepció mérése, továbbá zárt mondat felismerési teszttel történt. A beszédképzés vizsgálatára a GASP-teszt (Glendonald Auditory Screening Procedure) magyarra átültetett kérdéscsoportjait használták. A 3 évnél fiatalabb korban történt implantáció a beszédpercepció 6 éves korra normalizálódó hallásérését mutatja a szóteszt tekintetében, a későbbi életkorokban történt implantációval szemben. A cochlearis implantáció az implantáció idején betöltött életkortól (kronológiai kor) függetlenül a beszédpercepció jelentős javulását eredményezi 1-6 éves korban. Ezzel szemben a beszédképzés minősége jelentősen függ az implantáció kivitelezésekor betöltött életkortól. A 3 év alatt történt implantáció után 4-6 évvel a normálhallókéval egyező beszédprodukció érhető el. Ezzel szemben a 3 éves életkor után végzett cochlearis implantáció a normálhallókhoz képest jelentős elmaradást mutat a beszédprodukció fejlődésében, amely csak megközelíteni tudja az ép hallású, azonos kronológiai életkorú gyermekek teljesítményét.
Summary
Analysis of linguistic development of prelingulally deafened children after cochlear implantation is addressed in the report. Cochlear implanted children (n=32) were divided into 3 groups according to their chronological age at implantation: <3 years, 3-4 years and 4-6 years. Normal control groups (10 in each age group) were age matched 3-6 years old children with normal hearing. Speech perception ability was determined by the Peabody Picture Vocabulary Test and by a closed set sentence recognition test. Speach production was examined by GASP (Glendonald Auditory Screening Procedure). Those children who received the cochlear implant before the age of 3 years obtained a language development which achieved near normal speech perception by the chronological age of 6 years. Later implantation did not provide with this rapid perception development, but implantation under 6 years of age produces high level speech perception capability. This is not the case with speech production. Under 3 years of age at cochlear implantation results in 4-6 years a similar speech production ability like normal hearing does. Later ages of performing cochlear implantation result in progressively weaker speech production capability which do not obtain the level of the normal hearing individuals.
A cochlearis implantáció (CI) a súlyos fokú kétoldali nagyothallás/hallásvesztés eseteiben új fejezetet nyitott a fülészeti rehabilitáció és habilitáció történetében (14, 15). Ma világszerte mintegy 250 000 ember él ezzel a hallásjavító készülékkel. Különös jelentőségû a cochlearis implantáció prelingualis siket gyermekek esetén. Kellő intenzitású posztimplantációs beszédfejlesztést követően az 1-2 éves korban operált gyermekek 6-7 éves korukban integrált oktatásban vehetnek részt, egyoldali implantációt követően is. A cochlearis implantátummal elért és fenntartott jó hallásteljesítmény alapvetően meghatározza a hallásérési folyamatot, de összességében az implantátummal biztosított hallás részletgazdagsága elmarad a jól mûködő hallószerv által nyújtott akusztikus inger beviteltől (3, 6). Emiatt az ép hallású kortársaknál minden nyelvi fejlődési vonatkozásban átlagosan gyengébb a teljesítményük az implantált prelinguális siket gyermekeknek. A lehetséges okok között első helyen kell megemlíteni a kommunikációs készség jellegét. Ez lehet főként jelbeszéd vagy bilingualis (jelbeszéd és hangzó beszéd vegyesen) vagy hangzó beszéd (3). Ez szorosan összefügg a gyermek integrált vagy szegregált környezetben való neveltetésével, oktatásával (10). A gyermek szociális körülményei is hatással vannak a nyelvi fejlődésre (3, 4).
A cochlearis implantátum a hallássérült gyermekeknek a beszédhangokhoz való hozzáférését, és ezek fonológiai feldolgozhatóságát teszi lehetővé (9). A beszédhangok fonológiai feldolgozása cochlearis implantált (CI) gyermekekben azonban nem azonos a normálhalló gyermekekben történő feldolgozással. A CI gyermekekben a beszéd fonológiai (mentális) reprezentációja szegényesebb, és nem eléggé részletes. Ennek következtében fonológiai tudásuk és szóolvasásuk is gyengébb.
Mai ismereteink szerint ez összefügg gyengébb hallásteljesítményükkel, valamint alacsonyabb szintû hozzáférésükkel az adott anyanyelv fonológiai szerkezeteihez, mielőtt megtörténik az implantáció az optimális életkorban. Ez az életkor, amikor a hallóidegrendszer plaszticitása még megtartott, az élet első 3 éve (12).
A fonológiai reprezentáció a beszédhangok fonológiai jellemzőinek hosszan tartó mentális elraktározása (11). Amikor egy gyermek meghall egy szót, egyidejúleg elkészíti annak átmeneti auditoros érzékszervi reprezentációját (1). A memóriában ez az információ absztrakt fonológiai (mentális) reprezentációvá transzformálódik és a lexikális memóriában tárolódik. A gyermekek fonológiai reprezentációi fokozatosan finomodnak ahogy a szótáruk növekedik annak érdekében, hogy egyik szót a másiktól meg tudják különböztetni (7).
A szavak reprezentációi holisztikusan kezdődnek, majd transzformálódnak és szegmentálódnak (7). A szegmentációval a gyermekek elegendő információval rendelkeznek ahhoz, hogy az egyes szavak megkülönböztetéséhez szükséges fonológiai tudatossággal különböztessék meg a beszédhangokat vagyis a fonémákat (8).
A kisgyermekkori cochlearis implantáció magyarországi költséghatékonyságának kiszámítása ideális fejlesztési körülmények és minimálisan szükséges fejlesztési körülmények költségráfordításának összehasonlításában még nem történt meg. Bizonyosan jelentős költségmegtakarítást eredményez a siket gyermekek halló gyermekké habilitálása. Szociális szempontból pedig, a lakosság mentálhigiénés állapotának megőrzése érdekében, a cochlearis implantáció felbecsülhetetlen értékû.
Csak akkor tölti be feladatát, ha komoly figyelmet kap a mûtét utáni fejlesztőmunka sikerességének nyomonkövetése, illetve a kisebb sikeresség okának kiderítése, és ha lehet, korrekciója. Bár az utóbbi években Magyarországon is lehetővé vált a bilaterális cochlearis implantáció kivitelezése, nincs még annyi tapasztalat az előnyöket illetően, hogy arról be lehessen számolni. A kétoldali implantátum viselésének kétségtelen előnyeiről már konferenciát is rendeztek (5, 12).
Jelen tanulmány arra tesz kísérletet, hogy a Debreceni Egyetem Fül-orr-gégészeti és Fej-nyaksebészeti Klinikáján 2002–2011 között operált 32 prelingualis siket gyermek cochlearis implantáció utáni beszédfejlődését felmérve ajánlást tegyen egy magyar nyelv alapú, korspecifikus (kronológiai kor), implantátum használati időspecifikus (auditív kor) posztimplantációs beszédfejlődési adatbázis kezdeményének kialakítására.
Módszerek
A vizsgálatokba 31 gyermek került bevonásra. Olyanok, akik átlagos, az átlagosnál gyakoribb, vagy annál valamivel kisebb gyakorisággal jártak készülék ellenőrzésre, illetve logopédiai gyakorlatokra és állapotfelmérésre. A vizsgálatba bevont gyermekek életkora az implantációkor 1 év és 6 év között változott. Halló életkoruk 1-11 év volt a felmérés idején. Integrált nevelésben 12 gyermek vesz részt. Minden gyermek a jobb fülén viseli az implantátumot. Ennek előnye a beszédfejlődésben ismert (5). A gyermekek Nucleus és Med-El implantátumokat viselnek. Éphalló kontroll gyermekcsoportokat a Debreceni Egyetem óvodájában gyûjtöttünk a 3, 4, 5 és 6 éves korosztályokból. Korcsoportonként 10-10 gyermek beszédértését és beszédképzését mértük fel. A felméréseket ugyanaz a logopédus végezte, mind a cochlearis implantált, mind az éphalló gyermekek esetében. A beszédértési és beszédképzési teszteket kizárólagosan auditoros vizsgálati elrendezésben végeztük, az ajakról olvasás kizárásával.
A cochlearis implantált gyermekek szabad hangtérben, implantátum viselése mellett meghatározott, tisztahang-küszöb audiogramjai 30 dB-nél jobb küszöbértékeket mutattak.
A beszédpercepciót mérő nyílt szóteszt kivitelezése 14 színes állatkép közül a kérdezett állat képének felismerésével, kiválasztásával és megmutatásával történt. Az EARS (Evaluation of Auditory Response to Speech) teszt csomagból, amelyet Dr. Csányi Yvonne fordított magyarra (2002) 2 elemet választottunk ki: a GASP- (Glendonald Auditory Screening Procedure) tesztet és a zárt mondat tesztet. A GASP-teszt 10 köznapi kérdés megválaszolását jelentette. A zárt mondat teszt alkalmazásakor 10 mondatot kellett hibátlanul megismételni hallás után. A szóteszt 2 éves kortól, a GASP-teszt és a zárt mondat teszt 4 éves kortól alkalmazható.
Statisztika
A lineáris regressziós egyeneseket a Qtiplot számítógépes programcsomag segítségével számoltuk ki.
Eredmények
A 3 év alatti életkorban implantált gyermekek nyílt szóteszt eredménye ugyanolyan jó eredményt mutat, mint a 3-4 éves korban implantáltakéi (1A-B. ábra) (1. ábra). Míg azonban a 3 éves kor előtt implantáltak szóértése 6 év implantátum használat után (6 éves auditív életkor) eléri a 100%-ot, addig a 3-4 éves korban implantáltaké csak 8 év implant használat után éri el. A 4-6 év közötti életkorban implantált gyermekek nyílt szóteszt eredménye az implantátum használatának időtartama függvényében javulást mutat (1C. ábra) (1. ábra), de 12 év auditív életkor során sem éri el a 100%-ot.
A beszédértés komplexebb vizsgálata a mondatértési teszt. A 3 év alatti korban implantáltak fejlődési üteme lényegesen gyorsabb (2A. ábra), a másik két korcsoporténál (2B-C. ábra) (2. ábra). A <3 éves korban és a 3-4 éves korban implantáltak eredménye azonban nem lényegesen jobb 8 év implantátum használat után (80-90% mondatértési eredmény) mint a 4-6 éves korban implantált gyermekekéi (2C. ábra) (2. ábra).
A GASP teszt értelmező válaszadási vizsgálata során a normálhallók és a cochlearis implantált gyermekek eredményei jelentős eltérést mutatnak. Bizonyos minimális konvergencia látható a <3 éves korban implantáltak és az ép hallású gyermekek GASP-teszt eredményeinek regressziós egyenesei között (3A. ábra), azonban a későbbi életkorban implantáltak esetében az egyenesek távolodnak egymástól (3B-C. ábra) (3. ábra), jelezve, hogy a beszédfejlődés lassabb a cochlearis implantátummal halló gyermekek körében, mint ép hallású azonos halláskorú társaik körében.
Megbeszélés
Korlátozott számú cochlearis implantáción átesett prelingualis hallássérült gyermek vizsgálatával olyan adatbázis kezdeményét állítottunk össze, amelynek kiinduló pontja lehet egy árnyaltabb posztimplantációs beszéd fejlődési regiszter magyar nyelvre kialakított értékelő skálája kidolgozásának. Egy ilyen értékelő skála be tudja mutatni a várható átlagos beszédfejlődési ütemet az implantációs életkor, az implantátum használatának időtartama, az oktatási környezet (integrált/szegregált), a szülői foglalkozás és a logopédiai foglalkozás intenzitása függvényében. A kongenitális hallássérülteket ellátó, foglalkoztató és elbírálásában résztvevő szervek és szakértők számára olyan segédeszközt adhat ez, amely céltudatosabb és eredményesebb habilitációs tevékenységet eredményezhet. A beszédfejlődés cochlearis implantáció utáni aktuális állapotának standardizált felmérése és gyermekkorban folyamatos monitorizálása fontos a mentális és auditoros érés megfelelő ütemének megállapításához, és szükség esetén a megfelelő korrekcióhoz. Ezek közül néhány lehet pl. a bilaterális cochlearis implantáció, a készülék beállítása és illesztése, pszichológiai vezetés, az implantátum vagy a beszédprocesszor cseréje.
Az ép hallású gyermekek 2-6 éves korcsoportjaival összehasonlítva a cochlearis implantáción átesett gyermekek beszédpercepciós és beszédprodukciós eredményeit, azt látjuk, hogy az implantáció időpontjában elért életkor, mint kezdő időpont a hallás fejlődésében, illeszkedik az ép hallók kronológiai életkorához mért beszédfejlődési állapothoz.
Azt várnánk, hogy, mind a mentális – fogalmi gondolkodással összefüggő, mind az emocionális állapot verbális kifejezésének képessége olyan ütemben fejlődik a cochlearis implantáció után, mint a hallásdeprivációval késleltetett normálhallók fejlődése. Ehhez képest két különböző tendeciát kell észrevennünk a beszédértés fejlődése és a beszédképzés fejlődése tekintetében. A beszédértés cochlearis implantátummal még a 4-6 éves életkorban implantáltak esetében is 90%-ot ér el 9-11 év implantátum használat után (1C. ábra) (1. ábra). Ez rövidebb a 3-4 éves korban implantáltaknál (8 év), amíg a 3 évnél korábbi életkorban végzett implantáció már 6 év után eléri az ép hallású gyermekek szóértési szintjét (1A-B. ábra). A beszédértés fejlődése tehát gyors, amit a mondatteszt eredményei is alátámasztanak (2A-C. ábra) (2. ábra). Ezzel szemben a beszédképzés fejlődése jóval lassabb. Amint az a 3A. ábrán látható, a 3 évnél fiatalabb korban történt implantáció hatására 4-6 év implantátum használat után az ép hallók beszédképzési szintjéig jut el a a korcsoport tagjainak mintegy 40-60%-a. A 3-4 éves korban implantáltak mintegy fele jut el 8 év implant használat után 100% beszédképzési szintig. Későbbi életkorban végzett implantáció 10-11 év implantátum használat után sem javítja a beszédprodukciót 100%-osra. A nehezített beszédképzési tesztek, amelyek a mentális képességeket is igénylik, ezt az implantációs életkor-specifikus beszédkészség fejlődési gyengülést pregnánsan megmutatják (3C. ábra) (3. ábra).
A beszédpercepció javulása tehát jelentősen megelőzi a beszédprodukció javulását, felmérésünk eredményei szerint. A beszédképzés szempontjából ez különösen kritikus a 4-6 éves vagy ennél idősebb életkorban implantált prelingualis siket gyermekek jövője szempontjából. Ennek egyik – valószínûleg legfontosabb – oka, az artikulációs testkép korai (csecsemőkori) kialakulásának hiánya. Ez a felsőlégutak akaratlagosan szabályozott izomcsoportjainak gyakorlása révén képezhető ki, ha a gyakorlatot végző jó hallásával a különbségeket képes érzékelni, és az artikulációs testkép idomításával a képzett hangokat hozzá tudja közelíteni, vagy azonossá tudja tenni a kívánatos beszédhang mintához. Ennek a folyamatnak a gyorsítása olyan audiovizuális fejlesztő rendszer igénybevételét teszik szükségessé, amely tekintettel van a siketek esetében hiányzó artikulációs testkép kialakítására, valamint a képzett beszédhang mintahanghoz való hasonlatosságának megmutatására is. A keresztezett érzékszervi modalitású agyi plaszticitás kérdése napjaink agykutatásának egyik sláger kérdése lett.
Jelen tanulmány bevezetés ahhoz a vizsgálatkörhöz, amellyel mind az artikulációs mozgások (ajak, nyelv, uvula, lágyszájpad, garat, gége) beszédhangokhoz rendelt rejtett jellegzetességeinek megmutatását, mind a képzett beszédhangok optimális minta beszédhangokhoz való minőségi hasonlóságának vizuális megjelenítését kívánja szolgálni. Mindez annak érdekében, hogy a meghatározott normális beszédfejlődési ütemtartomány audiovizuális támogatással az egyébként lassúbb fejlődést mutató cochlearis implantált gyermekcsoportban is megvalósítható legyen.
A normálisnak elfogadható beszédfejlődési ütem mérőszámainak meghatározása cochlearis implantáció után a fejlesztő munka alapja. Az implantált gyermekek rendszeres ellenőrzése és hallásteljesítményük összehasonlítása egy normatív skálával lehetőséget nyújt a cochlearis implantációs tevékenység eredményorientált optimalizálására. A fejlődés kívánatos menetétől függően, eltérő ütemû beavatkozást kíván.
Köszönetnyilvánítás
Ez a munka a TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV támogatással készült.
2. Ching TY, Hill M. The Parents’ Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH) scale: normative data. J Am Acad Audiol 2007; 18: 220–235.
3. Connor CM, Zwolan TA. Examining multiple sources of influence on the reading comprehension skills of children who use cochlear implants. J Speech Lang Hear Res 2004; 47: 509–527.
4. Geers AE. Predictors of reading skill development in children with early cochlear implantation. Ear Hear 2003; 24 (1 Suppl): 59S–68S.
5. Henkin Y, Swead RT, Roth DA, et al. Evidence for a right cochlear implant advantage in simultaneous bilateral cochlear implantation. Laryngoscope 2014. Feb 4.
6. Johnson C, Goswami U. Phonological awareness, vocabulary, and reading in deaf children with cochlear implants. J Speech Lang Hear Res 2010; 53: 237–261.
7. Metsala JL, Walley AC. Spoken vocabulary growth and the segmental restructuring of lexical representations: precursors to phonemic awareness and early reading ability. (In: Metsala JL, Ehri LC [eds.]) Word Recognition in Beginning Literacy; Erlbaum, New Jersey: 1998. 89–120.
8. Muenster K, Baker E. Oral communicating children using a cochlear implant: Good reading outcomes are linked to better language and phonological processing abilities. Int J Pediatr Otolaryngol 2014; 78: 433–444.
9. Niparko JK, Tobey EA, Thal DJ, et al. Spoken language development in children following cochlear implantation. JAMA 2010; 303: 1498–1506.
10. Rhoades EA, Chisolm TH. Global language progress with an auditory verbal approach for children who are deaf or hard of hearing. Volta Rev 2002; 102: 5–25.
11. Rvachew S, Grawburg M. Correlates of phonological awareness in preschoolers with speech sound disorders. J Speech Lang Hear Res 2006; 49: 74–87.
12. Sarant J, Harris D, Bennet L, et al. Bilateral versus unilateral cochlear implants in children: A study of spoken language outcomes. Ear Hear 2014; pubmed ahead.
13. Sharma A, Dorman MF, Kral A. The influence of a sensitive period on central auditory development in children with unilateral and bilateral cochlear implants. Hear Res 2005; 203: 134–143.
14. Speer J, Ribári O. A cochlearis implantáció, 15 év szakmai tapasztalatai alapján. (In: Cochlearis implantáción átesett gyermekek terápiája és fejlõdése (szerk. Csányi Y.)) Budapest, 2002. 15–23.
15. Szamosközi A, Kiss JG, Jóri J, et al. A szegedi cochlearis implantációs munkacsoport 1995-2000 közötti tevékenységérõl, különös tekintettel a gyermekek (re)habilitációjára. (In: Cochlearis implantáción átesett gyermekek terápiája és fejlõdése [szerk. Csányi Y.]) Budapest, 2002. 25–30.
Cikk értékelése | Eddig 1 felhasználó értékelte a cikket. |
Hozzászólások